Caius Valerius Catullus


-->




  ,,Caius Valerius Catullus s-a nascut in anul 87 i.e.n., in peninsula Sirmio, aproape de Verona.Parintii lui, oameni cu stare,sunt admisi in intimitatea lui Caesar, lucru care il impresioneaza negativ pe poet.De la douazeci de ani, Caius, frecventeaza cercurile politice si literare mai de seama de la Roma, imprietenindu-se cu Hortensius si cu Cicero.Impresionat dureros de venalitatea vietii publice a timpului, cand prin insolenta, intriga si coruptie ajungeau la carma statului oameni lipsiti de merite, condeiul sau fulgera taisul epigramei care are taria invectivei directe, personale, patimase.Opera lui e, in majoritatea ei, satirica, daca trebuie sa o apreciem dupa doza de causticitate prezenta in ea.Poezia lui nu intarzie sa cucereasca pe cei ce vor sa si-o apropie, emotionandu-i prin patetismul si farmecul ei inefabil.''




LUI CORNELIUS NEPOS

Volum al meu, de glume plin ,
Cu luciu nou, cui sa te-nchin?
Lui Nepos, pretuind un pic
Aceste vorbe de nimic;
Lui, primul care-a cutezat
Dintre romani, sa ne fi dat
Intregul lumii lung trecut,
In tomuri groase asternut...
Primeste, Nepos, un libel
Asa cum o sa-arate el...
Ocrotitoare, muza mea,
Mai mult de-un secol trai sa-i dea!



LUI FURIUS

Mi-i casa de la tara de orice vant crutata,
Si n-are nici o teama de crivat sau furtuni,
Dar cand o vad pe-o suma prea grea ipotecata,
Toti pumnii vijeliei o zguduie,nebuni.

CONTRA LUI CAESAR

N-am sa fac in viata-mi, Caesar, vre un gest pe plac sa-ti fiu...
De esti alb sau de esti negru, nici atat nu vreau sa stiu!



PENTRU CUPARUL SAU

Copile, straja vechiului Falern,
Sa-mi torni in cupe vinuri mai amare,
Asa precum Postumia cea tare
Drept lege ne prescrie din etern.

Nici samburele-n poama nu-i mai beat
Ca dansa.Totusi, apa odioasa,
Otrava pentru vin, deoparte-o lasa
Pe seama vreunui Caton ne-mpacat...

Aicea, zeul Bacchus vreau sa vada
Pocale scanteind de vin curat,
Asa cum ni l-a pus vieru-n cada.