Osho - Creativitatea. Descatusarea fortelor interioare - Fragmente (2)



A fi visator










''Una dintre afirmatiile lui Friedrich Nietzsche suna asa: ,,Asupra omenirii se va abate cea mai mare calamitate in ziua in care toti visatorii vor disparea''.
Intreaga evolutie a omului s-a datorat faptului ca omul a visat la ea. Ce a fost ieri un vis astazi este realitate, iar ce este azi un vis maine va deveni realitate. Toti poetii sunt visatori, toti muzicienii sunt visatori, toti misticii sunt visatori. De fapt, creativitatea este un produs secundar al visarii.''



''Nebunul viseaza, dar visul lui o sa fie distructiv pentru sine. Creatorul viseaza si el, dar visul lui o sa imbogateasca lumea.
Ma gandesc la Michelangelo. Intr-o zi trecea prin piata unde se vindea marmura de toate felurile, si a vazut un bloc de marmura frumoasa, asa ca a intrebat cat costa. Proprietarul a spus: ,,Daca vrei piatra asta , poti s-o iei gratis, caci sta pe aici si ocupa locul. In doisprezece ani nimani n-a intrebat de ea. Nici eu nu vad sa existe vreun potential in piatra asta''.
Michelangelo a luat-o, a lucrat la ea timp de aproape un an, si a realizat poate cea mai frumoasa statuie care a existat vreodata. Acum cativa ani, un nebun a incercat s-o distruga. Statuia era la Vatican si il reprezinta pe Iisus dupa ce fusese coborat de pe cruce si zacea in poala mamei sale Maria.
Eu am vazut numai o fotografie a statuii, dar e atat de vie, de parca Iisus urmeaza sa se trezeasca in orice clipa. Michelangelo a folosit marmura cu atata arta incat simti in acelasi timp si taria si fragilitatea lui Iisus. Iar in ochii mamei lui Iisus sunt lacrimi.
Cu doar cativa ani in urma, un nebun a dat cu ciocanul in statuia facuta de Michelangelo, si cand a fost intrebat de ce a facut asta , a raspuns: ,,Si eu vreau sa fiu renumit. Michelangelo a lucrat la ea un an, si apoi a devenit renumit. Eu n-a trebuit sa lucrez decat cinci minute ca s-o distrug. Si numele meu a facut inconjurul lumii, ca titlu in toate ziarele''.
Ambii oameni au lucrat la aceeasi bucata de marmura. Unul a fost creator, celalalt nebun. Dupa un an, cand a terminat lucrarea, Michelangelo l-a rugat pe vanzatorul de marmura sa vina la el acasa, pentru ca voia sa-i arate ceva. Vanzatorului nu i-a venit sa-si creada ochilor. ,,De unde ai luat marmura asta frumoasa?'' a intrebat el. Michelangelo a spus: ,,N-o recunosti? E aceeasi piatra urata care statea de doisprezece ani in fata pravaliei tale''. ,,Dar cum ti-ai dat seama ca acea piatra urata putea fi transformata intr-o statuie atat de frumoasa?'' a mai intrebat vanzatorul. Michelangelo a raspuns: ,,Nu m-am gandit la asta. Visam sa fac statuia asta, , si cand am trecut pe langa piatra l-am vazut dintr-odata pe Iisus, care mi-a spus: <<Sunt inchis in piatra. Elibereaza-ma; ajuta-ma sa ies din piatra asta>>. Am vazut in piatra exact aceeasi statuie. Asa ca am facut doar un lucru minor: am inlaturat partile de prisos, si i-am eliberat pe Iisus si Maria''.

''Creativitatea este un produs secundar al visarii.''







''Noi toti suntem expresii diferite ale unei singure realitati, cantece diferite ale unui singur cantaret, dansuri diferite ale unui singur dansator, tablouri diferite - dar pictorul este unul singur.''

''Prima inconstienta a noastra este faptul ca noi credem ca suntem separati. Dar, accentuez, nici un om nu e o insula, toti facem parte dintr-un continent vast. Exista varietate, dar asta nu ne separa. Varietatea face viata mai bogata - o parte din noi e in Himalaya, o parte din noi e in stele, o parte din noi e in trandafiri. O parte din noi e in aripile pasarilor, o parte din noi e in verdele copacilor. Suntem raspanditi peste tot. Experimentarea acestui lucru ca realitate iti va transforma intreaga atitudine fata de viata, iti va transforma fiecare actiune, iti va transforma insasi fiinta.
Vei deveni plin de iubire; vei deveni plin de reverenta fata de viata. Dupa parerea mea, vei deveni pentru prima data cu adevarat religios - nu crestin, nu mahomedan, nu hindus, ci cu adevarat, pur religios.
Cuvantul religios e frumos. El provine dintr-o radacina care inseamna a aduce laolalta pe cei care s-au dezbinat in ignoranta lor; a-i aduce laolalta, a-i trezi astfel incat sa vada ca nu sunt separati.
Atunci nu vei putea sa faci rau nici macar unui copac. Atunci compasiunea si iubirea ta vor fi spontane - nu cultivate, nu impuse prin disciplina. Daca iubirea e disciplina, e falsa. Daca nonviolenta e cultivata, e falsa. Daca compasiunea este invatata, e falsa. Dar daca ele vin spontan, fara nici un efort din partea ta, atunci au o realitate profunda, minunata.''